Saturday, 21 Apr 2018

Zawieszenie pneumatyczne w Audi A8

Marki Audi nie trzeba nikomu przedstawiać. Ten niemiecki producent samochodów znany jest na całym świecie. Firma wyprodukowała wiele modeli samochodów, ale dzisiaj skupimy się na Audi A8, czyli luksusowym samochodzie osobowym produkowanym od 1994 roku, a od 2017 roku produkowana jest już czwarta generacja pojazdu oznaczona symbolem D5.

 

Audi A8
Audi A8

Najpierw kilka słów o samym samochodzie. Czym się wyróżniał od swojego poprzednika? Audi A8 pierwszej generacji (oznaczone symbolem D2) w przeciwieństwie do swojego poprzednika Audi V8, samochód charakteryzował się konstrukcją samonośną wykonaną w całości z aluminium. Dzięki temu można było zredukować masę własną pojazdu. Standardowo Audi wyposażone było w przednionapędowy system z najmocniejszymi jednostkami V8 3,3 TDI oraz V8 4,2.

Zawieszenie pneumatyczne

Ale w tym tekście skupimy się nie na samochodzie ogólnie, ale na zawieszeniu, które znajduje się w aktualnej serii tego modelu, a zastosowane zostało zawieszenie pneumatyczne. Tradycyjne układy zawieszeń są dobrze znane od lat i coraz trudniej producentom wymyślić coś nowego i lepszego. Dlatego pojawiła się koncepcja, aby niektóre funkcje zawieszenia powierzyć układom pneumatycznym, które od lat są projektowane przez konstruktorów maszyn i realizują wiele ruchów jak na przykład: ruchy robocze koparek, ładowarek oraz innych tego typu maszyn roboczych. Producenci samochodów ponad 30 lat temu zdecydowali się na użycie tych układów do tłumienia nierówności. Jakie były założenia? Układy te miały poprawiać parametry trakcyjne samochodu, czyli zapewnić optymalną redukcję drgań i wstrząsów, co prowadzi do poprawy komfortu jazdy, a to za sprawą sprężonego azotu, który w elementach tłumiących jest skuteczniejszy w pochłanianiu nierówności nawierzchni. Oprócz tego zawieszenie pneumatyczne pozwala na bieżącą regulację wysokości. Jak to ma się w praktyce? Podczas przejazdu przez większe nierówności można podnieść prześwit samochodu, a zmniejszyć go do minimum np. podczas załadunku.

Zawieszenie w Audi A8

Lepszą wersją zawieszenia pneumatycznego jest zawieszenie Audi A8, ponieważ jest to zawieszenie adaptacyjne. W takim zawieszeniu wysokość na jakiej zawieszone jest auto, wiąże się z prędkością jazdy. Czyli przy niskiej prędkości odległość od nawierzchni zostaje zwiększona, co powoduje dobre tłumienie nierówności np. progów zwalniających. Z kolei przy większej prędkości samochodu, zawieszenie się obniża, a razem z nim środek ciężkości. Dzięki temu poprawia się zdolność szybkiego pokonywania zakrętów. Układ ma szerokie zastosowanie podczas holowania przyczep. Przy zwiększonym załadunku bagażnika utrzymuje optymalną aerodynamikę pojazdu poprzez uzyskanie optymalnego, neutralnego kąta natarcia. Unikamy dosyć częstego zjawiska, jakim jest dobijanie obciążanego zawieszenia podczas większych nierówności. Zawieszenie pneumatyczne wytrzymuje znaczne przebiegi, często ponad 300 tyś. km, ale musimy pamiętać o regularnym przeglądzie zawieszenia aby wyeliminować jak najszybciej ewentualne nieszczelności układu.

Ile kosztuje zawieszenie pneumatyczne?

Kompresor zawieszenia Audi A8
Kompresor zawieszenia Audi A8

A jak wyglądają koszty w przypadku ewentualnej naprawy? W zawieszeniu pneumatycznym metalowe elementy sprężyste zastąpione są powietrznymi workami zwanymi mieszkami, więc są one niezbędne do prawidłowego działania układu. Warto dodać że mieszki często są zintegrowane z amortyzatorami pneumatycznymi, co wymaga ich całej wymiany. Mieszki napełniane są przez kompresor, który napędzany jest albo z silnika samochodu, albo z układu elektrycznego auta. Kompresor zawieszenia Audi A8 kosztuje około 1500zł, a jest to tylko jedna część zawieszenia. Można więc łatwo stwierdzić, że są to dosyć duże koszty.

Zawieszenie pneumatyczne Audi A8 ewidentnie poprawia komfort jazdy i ma wiele zalet w porównaniu do standardowego zawieszenia, ale naprawa takiego zawieszenia może wynieść czasem cenę używanego auta, dlatego warto się nad tym zastanowić i nie zapominać o częstych przeglądach.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *