Sezon zimowy już trwa. Coraz więcej osób zdecydowało się na zmianę „ogumienia” z letniego na zimowy. Czy taka zmiana jest wystarczająca, by zapewnić bezpieczeństwo w rejonach obfitych w śnieg? Kiedy trzeba zakładać łańcuchy na koła?
Kiedy trzeba zakładać łańcuchy na koła?
Planując zimowe szaleństwo w górach, warto dowiedzieć się, kiedy trzeba zakładać łańcuchy na koła. Używanie łańcuchów znacznie polepsza własności jezdne pojazdu na stromych, zaśnieżonych drogach. Pierwszym symptomem potrzeby założenia łańcuchów na koła jest wybranie trasy biegnącej przez tereny słabo zabudowane. Zazwyczaj wtedy mamy do czynienia z brakiem utwardzonej nawierzchni oraz wysoką warstwą śniegu. Drugim ważnym czynnikiem potwierdzającym konieczność założenia łańcuchów na koła jest spotkanie znaku drogowego – C-18.
Jakie łańcuchy na koła wybrać?
Podczas zakupu łańcuchów konieczne jest zapoznanie się z ich kategoriami. Przykładowe rodzaje łańcuchów:
- śniegowe z samonapinaczem,
- śniegowe z szybkim montażem,
- łańcuchy śniegowe przeznaczone do samochodów sportowych.
Ceny wahają się od 100 zł do ponad 1000 zł. Ich wybór należy dostosować do własnych preferencji oraz zaplanowanej drogi. Podczas zakładania łańcuchów należy upewnić się, że ich rozmiar jest odpowiedni dla naszego samochodu. Zbyt gruby łańcuch może spowodować uszkodzenia nadkola. Im większa gęstość siatki nakładanych łańcuchów, tym większa ich efektywność pracy. Ich montaż powinien przebiegać zgodnie z zaleceniami producenta łańcucha oraz producenta samochodu.
Konserwacja łańcuchów
By łańcuchy służyły nam bezpiecznie parę sezonów, należy pamiętać o ich konserwacji. Po każdej trasie należy pamiętać o obmyciu łańcuchów z soli oraz piasku. Dodatkowo należy wysuszyć łańcuch oraz użyć środków antykorozyjnych w celu zabezpieczenia sprzętu przed zbyt wczesnymi oznakami korozji. Zabiegi takie umożliwiają bezpieczne korzystanie z łańcuchów. Należy pamiętać również o fakcie, iż łańcuchy są przystosowane do drogi zaśnieżonej. W przypadku jazdy po suchym asfalcie należy dostosować prędkość do zaleceń producenta, zazwyczaj nieprzekraczającej 50 km/h. Jeżeli podczas drogi czeka nas dłuższy odcinek „czarnej” nawierzchni, zalecane jest ściągnięcie łańcuchów i ich ponowne nałożenie dopiero w momencie napotkania zaśnieżonego odcinka.
Można gdzieś kupić jakieś uniwersalne łańcuchy na koła?