in

Prowadnica łańcucha – co warto o niej wiedzieć?

Kiedy zbliża się okres wiosenny, wielu motocyklistów decyduje się na uruchomienie swojego pojazdu. Zupełnie naturalne jest, że dbamy o nasz motor – ma to na celu wydłużenie jego żywotności. Pomocna może okazać się prowadnica łańcucha. Czym ona dokładnie jest i do czego służy?

Czym jest prowadnica łańcucha motocyklowego?

W pierwszej kolejności warto zająć się tym, czym tak właściwie jest prowadnica łańcucha. Otóż jest to element, którego głównym celem jest zagwarantowanie odpowiedniego przebiegu łańcucha w miejscu, które jest najbardziej newralgiczne w całym układzie napędowym. Takie rozwiązania w zdecydowanej większości przypadków stosowane są w tych motocyklach, w których prawdopodobieństwo spadku łańcucha jest najwyższe. Najbardziej istotne elementy wykonywane są z tworzyw sztucznych, dzięki czemu zapewniany jest odpowiedni poślizg, jednocześnie nie wpływamy negatywnie na żywotność naszego łańcucha.

Do czego służy prowadnica łańcucha?

Warto mieć świadomość tego, że łańcuch w motocyklu niejednokrotnie narażony jest na siły, które są związane bezpośrednio z układem napędowym. Co więcej, podczas jazdy na łańcuch działają siły bezwładności – w sposób szczególny w crossach. Niestety są one skierowane w innym kierunku, niż praca łańcucha. Narażają układ napędowy na poważne awarie, a kierowcę na niebezpieczeństwa. Jeśli chcemy ograniczyć prawdopodobieństwo tego, że łańcuch spadnie, jednocześnie zmaksymalizować jego efektywność pracy, wówczas najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie prowadnic łańcuchowych. Elementy te są w stanie skutecznie naprowadzić łańcuch na zębatkę, dzięki czemu pojazd działa zgodnie z naszymi założeniami.

Gdzie umieszcza się prowadnicę łańcucha?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, w którym miejscu umieszczana jest prowadnica łańcucha. Otóż montuje się ją tam, gdzie istnieje największe prawdopodobieństwo spadku łańcucha, w związku z występowaniem największego luzu. Najczęściej mowa o kilku centymetrach przed wejściem łańcucha na tylną zębatkę. Co prawda luz układu zostaje wyeliminowany, jednak luz łańcucha podczas wchodzenia na prowadnicę często wiąże się z tarciem bądź drganiami. Dlatego też prowadnica wykonywana jest z tworzyw sztucznych, które skutecznie są w stanie wyeliminować problematyczne drgania.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dlaczego warto zaopatrzyć motocykl w kufer motocyklowy?

15W30, 10W40 czy 5W30 – czym różnią się od siebie oznaczenia olejów silnikowych?

15W30, 10W40 czy 5W30 – czym różnią się od siebie oznaczenia olejów silnikowych?