in

15W30, 10W40 czy 5W30 – czym różnią się od siebie oznaczenia olejów silnikowych?

Współczesne oleje silnikowe dostępne są w różnych wariantach, dostosowanych do potrzeb pracujących w urządzeniu czy pojeździe jednostek napędowych. Prawidłowe smarowanie wpływa bowiem na trwałość silnika i wydajność jego pracy. Jednak aby dobrze dobrać olej, należy wiedzieć co oznaczają ich symbole – co znaczy, że produkt to 15W30? Podpowiadamy!
Wybierając butelkę z olejem silnikowym na pewno zauważyłeś różne symbole. Na pewno wiesz czy do Twojego silnika leje się 5W40 czy 15W30. Zamiast jednak kupować smar „na czuja”, lepiej poznać pochodzenie takich oznaczeń.

Co oznacza pierwszy symbol z oznaczenia oleju?

Pierwszy symbol oznaczenia oleju (w 15W30 jest to 15W) to odporność na niską temperaturę. Im niższa jest na liczba, tym smar lepiej sprawdza się w skrajnych warunkach pogodowych. Najlepsze oleje mają więc symbol 0W lub 5W. Litera „W” w tym przypadku znaczy po prostu winter (z angielskiego zima).

Podkreślmy jednak, że wszystkie dostępne na polskim rynku oleje sprawdzają się w naszym klimacie umiarkowanym. Jeżeli masz zamiar pojechać autem np. na koło podbiegunowe, lepiej sprawdzić jaki olej wlany jest do jednostki napędowej.

Jak odczytywać drugą część klasyfikacji silnika?

Drugie oznaczenie to z kolei odporność na wysoką temperaturę. Tutaj parametry są odwrotne – im wyższa jest liczba, tym lepiej. Najpopularniejsze oleje o odpowiedniej odporności na gorąco oznaczane są liczbą 30 lub 40. Dla naprawdę ciężkich, terenowych zwykle warunków dostępne są też oleje o liczbie 50.

Tu również zaznaczmy, że wlanie oleju 30 sprawdzi się w Polsce, nawet przy większych upałach. Nie musisz obawiać się takiego rodzaju smaru.

15W30 – co to w praktyce znaczy?

W takim razie jak łącznie rozszyfrowywać oznaczenie olejów? W przypadku 15W30 możemy powiedzieć, że jest to olej mineralny o umiarkowanej odporności na niską i na wysoką temperaturę. Taki smar wystarczy w zupełności do zagospodarowania potrzeb smarnych jednostek w naszym klimacie, najlepiej działając w starszych i dość wyeksploatowanych silnikach. Nie może być jednak stosowany np. w sportowych autach, które generują bardzo dużo energii cieplnej.

Jak widzisz, oznaczenia olejów nie są trudne do rozszyfrowania. Zawsze warto jednak brać pod uwagę podpowiedzi producentów i nie zmieniać samodzielnie typu smaru wlewanego do silnika. W ten sposób przedłużysz żywotność Twojej jednostki napędowej i zminimalizujesz ryzyko pojawienia się usterek spowodowanych brakiem chłodzenia czy smarowania.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
Prowadnica łańcucha - co warto o niej wiedzieć?

Prowadnica łańcucha – co warto o niej wiedzieć?

Pobierz Bezpieczne Automaty Do Gier Kasynowych 2022