Regularna wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów stanowi podstawową gwarancję ich bezawaryjnego funkcjonowania, co przekłada się na sprawne i bezpieczne użytkowanie samochodów osobowych, w których zostały zamontowane. Optymalnym rozwiązaniem jest w tym przypadku zastosowanie innowacyjnej metody dynamicznej. Zostanie ona pokrótce opisana w dalszej części artykułu.

Przywiązanie do tradycji rodzi potencjalne zagrożenia

 

Obecnie nadal bardzo wiele osób dokonuje wymiany oleju w automatycznych skrzyniach tradycyjnym sposobem, czyli w oparciu o zjawisko grawitacji. Cały proces polega na odkręceniu korka spustowego, wylaniu starego płynu przekładniowego, oczyszczeniu powierzchni styku miski z uszczelką, a na koniec uzupełnieniu zbiornika w nowy płyn. Niestety mamy tutaj do czynienia z jednym zasadniczym problemem — otóż po wykonaniu powyższych czynności w przekładni hydrokinetycznej, poszczególnych kanałach, pompie i chłodnicy nadal zalega nawet 55-60% zużytej, zanieczyszczonej substancji. W konsekwencji dochodzi do jej połączenia z zupełnie nową mieszanką, co skutkuje zniwelowaniem właściwości eksploatacyjnych i jednocześnie wzrostem ryzyka uszkodzenia komponentów składowych. Dlatego znacznie lepszym pomysłem jest wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów z wykorzystaniem specjalnego urządzenia tłocząco-ssącego wyposażonego w elektroniczny układ sterowania. Można je kupić choćby w tym profesjonalnym sklepie online: https://www.dowarsztatu.com/product-pol-9140-ATF-Urzadzenie-do-wymiany-oleju-w-skrzyniach.html.

Instrukcja krok po kroku

 

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznych skrzyniach bezstopniowych i dwuskrzydłowych nie jest nadmiernie skomplikowana. W pierwszej kolejności należy unieść auto podnośnikiem hydraulicznym i podłączyć do układu smarowania maszynę tłocząco-ssącą ATF za pomocą złączy zlokalizowanych przy chłodnicy. Kolejny etap to zaaplikowanie dedykowanego preparatu czyszczącego, który ma za zadanie usunąć wszelkie niepożądane osady i zabrudzenia. Oto pozostałe istotne czynności:

  • miarowe spuszczenie starego płynu (urządzenie precyzyjnie monitoruje operację)
  • zamontowanie nowego filtra
  • wpompowanie czystego płynu (do momentu uzyskania całkowicie przezroczystego koloru w przewodzie)
  • delikatne odłączenie maszyny

Warto przy okazji pamiętać, aby dokonywać wymiany oleju w automatycznych skrzyniach średnio co 40 000 kilometrów, gdyż pozwala to uniknąć wielu uciążliwych i kosztownych awarii. Jeśli natomiast samochód jest użytkowany ponadprzeciętnie intensywnie, zaleca się skrócenie dystansu do około 20-25 000 km.